Facebook hozzászólás
474

Naponta tízen sirathatják a kocsijukat

Noha 15%-kal csökkent 2014-ben az előző évhez képest a gépjármű lopások száma, még mindig több mint 4 800 gépjárművet tulajdonítottak el tavaly. A károsultak még casco mellett is jelentős pénzügyi veszteséget szenvednek.

Kép: SXC

A lopások 70%-át Budapesten jelentik be: itt majdnem minden 200. autóra jut egy ilyen káreset. Az évi 5-6000 gépjárműlopás és több tízezer közúti baleset ellenére csak minden 5. tulajdonos védi cascóval is járművét. Közülük évente minden 7. biztosítottra jut egy káreset. Ilyenkor jelentős összegeket térít ugyan a biztosító, de lopás vagy totálkár esetén az önmagában nem elegendő ahhoz, hogy a tulajdonos ugyanolyan értékű gépkocsit vehessen. Rosszabb esetben arra sem jelent fedezetet, hogy maradéktalanul vissza tudja fizetni a hitelből vásárolt autó utáni tartozást – hívja fel a figyelmet a CIG Pannónia Első Magyar Általános Biztosító Zrt (EMABIT) és a Defend Insurance Kft.

Bár az évtized elején az uniós trendekkel ellentétben Magyarországon növekedni kezdett az autólopások száma, amely 2012-ben megközelítette a 7 000-et, az elmúlt két évben már jelentős csökkenés volt tapasztalható. 2012-höz képest 30%-kal, 2013-hoz képest pedig 15%-kal kevesebb lopást regisztráltak tavaly. Az összes eset 60-70%-kát Budapesten jelentik be minden évben. Bár a fővárosban is az országoshoz hasonló mértékben csökkent a lopások száma, az autósok továbbra sem aludhatnak nyugodtan. A fővárosban majdnem minden 200. autóra jutott egy lopás tavaly, míg országosan csak kb. minden 770-edikre.  A tulajdonosok persze nem csak a lopás, hanem az elemi- és totálkárok miatt is aggódhatnak.

Magyarországon körülbelül 800 ezren rendelkeznek casco biztosítással, így nagyjából minden 5. gépjármű esetén számíthatnak a tulajdonosok a kötelező felelősségbiztosítás által nem fedezet károk egy részének megtérítésére. A casco biztosítások esetén jóval nagyobb arányban jelentenek káreseményt, mint a kötelező biztosítás esetében: 2013-ban majdnem minden 7. casco biztosítottra jutott egy bejelentett káresetet, míg a kötelező felelősségbiztosítások esetén csak minden 31-re. Bár a casco biztosítás esetén az egy káreseményre jutó átlagos térítés mértéke 300 ezer Ft volt , sok esetben – pl. lopás, illetve totálkár esetén – a kár mértéke megegyezik az autó értékével.

Ilyenkor a tulajdonos az autó értékétől függően casco biztosítás mellett is jelentős összeget bukhat.  Egyrészt ugyanis a biztosító a káresemény bekövetkeztekor számított értéket veszi alapul, másrészt ebből az összegből vonja le a biztosított önrészét. A cascóval megtérített összeg ezért sok esetben nem elegendő önmagában arra, hogy a totálkárosra tört, vagy ellopott autó helyett azonos minőségű és felszereltségű autót szerezzen be a tulajdonos. Például 10%-os önrészű casco biztosítás mellett egy 6 milliós vételárú autó után – amelynek a forgalmi értéke a káresemény időpontjában 1-2 évesen már csak 4 millió volt – a károsult csak 3,6 millió forint kártérítésre számíthat.

Évről évre tudatosabbak a hazai autósok
Az autósok egyre jobban odafigyelnek arra, hogy megfelelő abroncsokkal nézzenek szembe a tél kihívásaival: tovább javult a téli gumit használó autósok aránya, a többség ráadásul valamilyen prémium márkás abroncsot használ, és immár csupán 45 százalékuk tesz 5 évnél idősebb téli gumit az autójára.


Facebook hozzászólás
További cikkek

Hozzászólás zárolva.

GASZTRO

STÍLUS

1 / 630

ÉLET-MÓD

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!