Cikk nyomtatása | Hozzászólások |
Megosztás:
2018. augusztus 08. 06:45 | PP-Eletforma

CUKORBETEGEKNEK

Lehetnek forró perceid!

Tudtad, hogy a leégés vércukorszint-emelkedést is előidézhet? A cukorbetegeknek fokozottan ügyelniük kell állapotukra a nagy melegben, miután gyakoribbak lehetnek a vércukor-ingadozások. Dr. Porochnavecz Mariettát, a Cukorbetegközpont diabetológusát kérdeztük.

Napozás, tengerparrt, Kép: wikipedia

Kép: wikipedia

Fontos, hogy betarts néhány utasítást, fogadj meg pár hasznos tanácsot, amennyiben vízpartra indulsz nyaralni, vagy strandra készülsz, hogy elkerülhesd a nagyobb bajt!

Leégés

A leégés ellen mindenképp védekezni kell magas faktorszámú napvédő készítménnyel, valamint komolyan kell venni a figyelmeztetést: 11 és 15 óra között ne menj ki a tűző napra, keress inkább árnyékos helyet, pihenj ebben az időszakban. A leégés nemcsak a melanoma kialakulásának kockázatát növeli, hanem stresszt okozhat a szervezetnek, és a vércukorszint-emelkedését is előidézheti mindaddig, amíg be nem gyógyul a leégés okozta bőrsérülés.

Napszúrás

Amennyiben sokat tartózkodsz védelem nélkül a napon, például kalap, kendő nélkül, illetve nem használsz napvédő készítményt, akkor igen könnyen napszúrást kaphatsz, ami lázzal, hányingerrel, hányással is járhat. A cukorbetegeknek egyébként is ügyelniük kell állapotukra a nagy hőségben, mivel ekkor gyakoribbak lehetnek a vércukor-ingadozások, ám ha a napszúrás miatt hányás, láz lép fel, akkor különös figyelemmel kell lenni. A hányás miatt nemcsak nagy mennyiségű folyadékot veszít a beteg, de az étvágytalanság miatt kevesebb szénhidrátot tud bevinni, mint az előírt, ami alacsony vércukorszintet eredményezhet (hipoglikémia). Érdemes ilyenkor egyeztetni a kezelőorvossal a gyógyszer, inzulin adagolásáról.

Hogy repül az inzulin?
Nyáron is gondot kell fordítani a tudatos cukorbeteg-kezelésre egyeztetve a kezelőorvossal a terápia részleteiről. Mikor és hányszor kell beadnia az inzulint, figyelve a megfelelő használat mellett a tárolásra is. Dr. Porochnavecz Marietta, a Cukorbetegközpont diabetológusa lát el tanácsokkal.

Hányás, hasmenés

Nyáron gyakrabban előfordulnak a hányással, hasmenéssel járó megbetegedések, különösen ha olyan országba látogatunk, ahol más ételkészítési szabályok vannak, vagy nem figyelünk arra, mit iszunk (jégkocka, csapvíz kerülendő).

Amennyiben mégis megtörténik a baj, fontos a bőséges folyadékpótlás, és elektrolit bevitel. Amennyiben a tünetek még az inzulin beadása előtt jelentkeznek, akkor gyakori, 2 óránkénti vércukor-ellenőrzés mellett csökkenteni kell az inzulin dózisát, erről mindenképpen egyeztessen kezelőorvosával! Ha a hányás az inzulin beadása után lép fel, nagyon fontos a megfelelő szénhidrátmennyiség bejuttatása. Amennyiben tartósan fennáll a hányás vagy hasmenés, mindenképp egyeztess a továbbiakról orvosoddal!

– Nagyon fontos a vércukor rendszeres kontrollja. Ha nem tudod étellel, próbáld folyadékkal bevinni a szénhidrátot, és alkalmazz kis mennyiségű, gyors hatású inzulint. Előfordul, hogy a beteg azt hiszi, ha nem tud enni, akkor nincs szüksége inzulinra. Ez nem így van, mert az időközben fellépő betegséggel még nőhet is az inzulin-igény – avat be a részletekbe a Cukorbetegközpont diabetológusa.

(Forrás: Cukorbetegközpont)

 

 

 

 

 



Cikk nyomtatása | Hozzászólások |
Megosztás:

Test és lélek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!