Cikk nyomtatása | Hozzászólások (1) |
Megosztás:
2008. október 03. 11:00 | PP-Eletforma

ÉTREND

Ha csak zöldséget eszel, bele is halhatsz! Pótold a húst!

Vegetáriánusnak lenni lehet divat, lehet fakszni, lehet tudatos megfontolás, ám legyen bármint, mindenképpen ésszerűen kell csinálni. A hús gazdag tápanyagai végül is pótolhatók.

 Ha valaki átmenetileg szánja rá magát, egy pár hetes kúra erejéig beérheti zöldséggel, gyümölccsel, de ekkor is ügyelnie kell a megfelelő összetételre. A hosszú távú vegetáriánus életmód már alaposabb felkészültségre és utánjárásra szorul.

Nem véletlen, hogy egyre többen érdeklődnek a vegetáriánus étrend iránt, hiszen a sok zöldséget fogyasztók között bizonyítottan jóval kevesebb a szív- és érrendszeri betegségben, túlsúlyban szenvedők aránya, mint a “nagy húsevők” között, és ritkábban támad a cukor- és rákbetegség is. Igaz, az állati eredetű táplálékokban lévő fontos alkotóelemek hiánya szintén betegség kiváltója lehet, ezért ha már valaki mindenképpen le akar mondani a húsról, egészségesebb, ha azért az állati eredetű étkeket – tejtermékek, tojás – nem zárja ki az étrendjéből. A vegetáriánus étrendnek egyébként az évezredek során sok híres híve volt, közöttük Püthagorasz, Szókratész, Platón és Arisztotelész, Leonardo da Vinci, Rousseau, Voltaire, Wagner vagy Einstein, hogy csak néhányukat említsük.

A húspótlók legleterjedtebb fajtái

a szójakészítmények. Ezekből szinte teljes az illúziót keltő választék, amelynek a tápértéke is megfelelő. Kapható például a töpörtyűzsírhoz a megszólalásig és még azután is hasonlító krém. A lehetőségek azonban ezzel korántsem merülnek ki, annál kevésbé, mert vannak, akik egészségügyi okokból szóját sem fogyaszthatnak.

A koleszterin- és élesztőmentes készítményekből gazdag a kínálat, ezek egy része gabonaféle, más része zöldségalapú vagy ezek kombinációja. Az ilyen diéták alapja a sokféle, gazdag tápértékű gabona: búza, tönkölybúza, köles, hajdina, a dél-amerikai eredetű quinoa, hogy csak néhány példát említsünk. Ezek köretként, ízesítve fogyaszthatók.

Készül belőlük kifejezetten húspótló étel is. Kolbász-, szalámiformájú, -ízű, paprikás, hagymás, borsos vagy gyengédebb ízesítésű. Kiváló alapanyag e műfajban a csicseriborsó és a csicsóka is. Szendvicsre, hidegen, de köretként, melegen is kellemes étel, és ami a fő: megadja a szervezetnek mindazt, amire szüksége van.

A sütés-főzés teljesebb illúzióját kelti a többnyire búzából, de más gabonából is előállítható szejtán. Ez kapható por alakban, amely erős zöldséglevesben kifőzve mintegy galuskaként fogyasztható, de meg is lehet sütni, és akkor abszolút hússzerű.

Aki a rántott csemegékről

sem akar lemondani, de nem éri be a rántott zöldséggel, az megfelelő biopanírporokkal is operálhat. Ebből is nagy a kínálat: krumplis, petrezselymes, zöldséges burkolattal csinálhatunk úgy, mintha húst ennénk, pedig nem is. A rántott csemegék hátránya, hogy bő olajban, zsiradékban sülnek, ami nem tartozik az egészséges táplálkozás talpkövéhez. Viszont ezek a panírporok alkalmasak arra, hogy vékonyan beolajozva sütőben állítsunk elő velük igen élvezetes és egészséges étket.

A fasírt rendíthetetlen hívei sincsenek nélkülözésre ítélve: az említett gabonafélékből és a még nem említett legfőbb kincsből, a legnagyobb tápértékű és igen finom főtt barnarizsből osztályon felüli önbecsapásra vagyunk képesek. És még éhesek sem maradunk.

Se le-, se rábeszélni nem célunk senkit a húsmentes étkezésre, de arra igen, hogy figyelmesen, körültekintően tegye, ha emellett döntött. Nem könnyű feladat, tanulást, munkát, utánajárást igényel. Ám új ízeket találhat, és a jóllakottság kellemesebb élményét kaphatja az ember.

 

Fontos

A húsmentes diéta is, mint mindegyik – főleg eleinte és átmenetileg -, fogyókúrás. Viszont nem mindig az a cél, hogy valaki nádszál legyen, főleg, ha már az. A szervezetnek időre van szüksége, amíg átáll az új étrendre, és megtanulja az abban lévő tápanyagokat hasznosítani. Tehát egy idő után akár hízni is lehet, vagy vigyázni kell, hogy ne hízzunk. Ha kiderül, hogy bizonyos tápanyagok, ásványi anyagok mégsem jutnak kellő mennyiségben a szervezetünkbe, ezeket külön kell pótolni. Ha valaki kitartó, következetes, és sok ideje van – tehát nem pasztillákkal veszi magához a szükséges vasat, kalciumot, magnéziumot meg az egyéb ásványi anyagokat, vitaminokat és nyomelemeket -, erre is talál megoldást: léteznek garantált minőségű kiegészítők, de ami még jobb, további zöldségek, gyümölcsök, magok, amelyek erre alkalmasak.

kulcsszavak:


Cikk nyomtatása | Hozzászólások (1) |
Megosztás:

Test és lélek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!