Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több
2007. szeptember 23. 03:00 | PP-Eletforma

STRESSZ

Ne zabálj! Nyugodj meg!

Életformánk nemcsak a szervezetünkön belül, hanem kívül is nyomot hagy. Az egészséges táplálkozás és a testmozgás mellett a stresszoldó technikák elsajátítása is fontosnak bizonyul az ép és szép test eléréséhez.

Amikor stresszes állapotban vagyunk, szervezetünk különböző hormonokat kezd termelni, melyek megváltoztatják működését. A testünk úgy reagál a stresszre, mintha veszélyben lennénk, melynek megszüntetése kétféleképpen lehetséges: vagy felvesszük a kesztyűt, és harcolunk, vagy elmenekülünk.

Bármelyiket is válasszuk, mindenféleképpen energia igényes feladatról van szó. Ilyenkor megváltozik az anyagcserénk és a vérkeringésünk, s amennyiben ez a változás tartós állapottá válik, veszélyt jelent az egészségünkre nézve.

A krónikus stressz negatív hatásainak egyike az elhízás. A stressz hormon, azaz a kortizol a következő módokon gyarapítja a kilókat:

1. Stresszes stádiumokban annak ellenére is felszedhetünk néhány kilót, hogy ugyanúgy étkezünk, mint normál, nyugodt idegállapotban. Ez annak tudható be, hogy a kortizol lelassítja az anyagcserét. Az idegeskedő fogyókúrázók tehát nincsenek könnyű helyzetben.

2. A krónikus stressz következtében az ember jobban kívánja a zsíros, cukros és sós ételeket. Idegességünket tehát hajlamosak vagyunk csokiba, rágcsálnivalókba és szalonnába fojtani.

3. A hosszú ideig tartó stresszes állapot megváltoztatja a vércukor szintet, mely fáradtsághoz és hangulatingadozásokhoz, továbbá hiperglikémiához, azaz magas vércukorszinthez vezet. A metabolikus szindróma kialakulásáért is felelős, mely fokozza a szívinfarktus és a cukorbetegség bekövetkeztének esélyét.

4. A túl sok stressz azt is meghatározza, hogy szervezetünk hol tárolja a zsírt. Minél többet idegeskedünk, annál több zsírpárna éktelenkedik a hasunkon. Ez pedig nemcsak esztétikailag nem kívánatos fejlemény, hanem egészségügyi szempontból sem, mivel a hason lerakódó zsír nagyobb veszélyeket tartogat az egészségünkre nézve, mint a testünk többi részén felgyülemlő háj.

A stressz és az elhízás nemcsak a kortizol révén állnak kapcsolatban:

5. Nemcsak a megnövekedett kortizol-szint sarkallja az embert egészségtelen táplálkozásra. A feszített idegállapot következtében hajlamosak vagyunk egyszerűen többet enni, mint amikor nyugodtak vagyunk.

6. A szakemberek közt széles egyetértés mutatkozik abban, hogy a napjainkban egyre súlyosabb problémát jelentő elhízás részben a stresszes, pörgő életmódnak tudható be. Túlságosan elfoglaltak vagyunk ahhoz, hogy nekiálljunk egészséges ételeket főzni otthon.

7. A testmozgás hiányáért szintén túlfeszített napi menetrendünk a felelős. Ülünk a kocsiban, ülünk az irodában, majd a nap végén totál lefáradva ülünk a TV előtt. Általában az edzés az utolsó, amit bezsúfolunk a hétköznapjainkba.

Életformánk tehát nemcsak a szervezetünkön belül, hanem kívül is nyomot hagy. Az egészséges táplálkozás és a testmozgás mellett a stresszoldó technikák elsajátítása is fontosnak bizonyul az ép és szép test eléréséhez.

Forrás: Elizabeth Scott: Can Stress Make You Fat?, http://stress.about.com/od/stresshealth/a/weightgain.htm      

kulcsszavak:

Hozzászólások Szóljon Ön is hozzá
Még nem érkezett hozzászólás.

Cikk nyomtatása | Hozzászólások (0) |
| Több

Test és lélek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!