Cikk nyomtatása | Hozzászólások |
Megosztás:
2017. július 10. 19:00 | Krajcsó Judit

LELKI MARATON?

Hogyan segít a futás a lelki problémákon?

Van, aki kiordítja, van, aki kifüstöli, megint mások kifutják magukból a napi stresszt. Az tény, hogy a futásnak, mint minden mozgásnak rendkívül sok pozitív hatása van. A hatékony stresszoldás érdekében azonban minőségi futásra kell törekedni, és érdemes pár szempontot betartani. Soroljuk!

Tartós sporttevékenység, így a futás közben is, a szervezet ópiátokat termel, azért, hogy redukálja a fáradság érzetet, illetve ha fellép, akkor a fájdalmat is, annak a céljából, hogy minél jobb eredménykét tudjunk elérni. Így megnő az adrenalin, a dopamin, az endorfin és a szerotonin szint is. Ezek egy része boldogságérzetért is kellet, ezért is hívják ezeket boldogság hormonoknak, amiknek hatására csökken az emberben a szorongás szint, javul az általános körérzet, csökken a stressz. Ez a futás rövid élettana. – magyarázza Hollósy-Vadász Gábor pszichológus egyik cikkében.

Egyre többen futunk... Kép: Pixabay

Egyre többen futunk… Kép: Pixabay

Most nézzük a pszichológiai oldalát is…
Akik rendszeresen futnak tudják, hogy egy tartós futás eltereli figyelmünket a negatív gondolatokról (pl. nem találtam állás négy hónapja, már megint veszekedem a párommal stb.). Gyakori jelenség, hogy futás befejeztét követő pár órában jutnak újfajta gondolatok az eszünkbe, olyanok melyekre korábban nem is gondoltunk. Ennek az oka az implicit probléma megoldás, vagyis az a jelenség, hogyha tudatosan nem is agyalunk egy problémán, attól még tudat alatt elménk foglalkozik vele. Általában pár óra elég szokott lenni arra, hogy agy implicit módon megtalálja a megoldást.

A futás minősége is tudja befolyásolni azt, hogy mennyire csökkenthető a stressz szint ezzel a mozgásformával. A hatékony stressz oldás érdekében futáskor érdemes az alábbi pár szempontot betartani:

Élményben oldódó stressz
Megélt élményeink indentitásunk részévé válnak, tulajdonképpen élményeink összessége vagyunk. Egy meghatározó élmény akár gyökeres változásokat is hozhat, azonban ez mindenkinél mást és mást jelent. Megtalálni a változást hozó élményt a siker kulcsa…

1) ha lehetséges természetes közegben fussunk, ne a beton rengetegben. Ilyen természetes közegek lehetnek a parkok, a város közeli erdők, a rétek stb.
2) ne árnyékos, hanem nap sütötte helyen fussunk, mivel a napfény egyik legjobb természetes hangulat javító.
3) manapság nagyon divatos futás közben zenét hallgatni, de fülhallgató inkább maradjon otthon, mivel a folyamatos zaj terhelés is egy stressz forrás. Ráadásul a természet hangjai pl. madár csicsergés, bár tudat alatt, de hatékonyan csökkentik bennünk felgyülemlett stresszt és frusztrációt.
4) egyedül, vagy párban fussunk? Erre nincsen egyértelműen igen, vagy nem válasz, viszont, ha nincs más alkalom arra, hogy kicsit magunkkal is foglalkozzunk, rendezzük gondolatainkat, akkor érdemes elgondolkodni, talán ezt a rövid időt áldozhatnánk csak saját magunkra.

Összegében a futás egy nagyon hatékony eszköz a stressz szint csökkentésében. Ha stresszesnek érezzük magunkat, akár a mindennapi életben, akár munkahelyen, akkor kezdjünk el rendszeresen futni. (Forrás: pszichológuskereső)

 



Cikk nyomtatása | Hozzászólások |
Megosztás:

Test és lélek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!