Cikk nyomtatása | Hozzászólások |
Megosztás:
2017. április 05. 11:00 | PP-Eletforma

5 tévhit a margarinról

Nincs háziasszony, aki a konyhájában ne használna zsiradékokat. Csak az nem mindegy, hogy milyet!? Az Unilever Magyarország most összegyűjtötte, milyen téves nézetekkel találkozhatunk nap mint nap a margarinról! Olvasd el gondosan, mielőtt hozzáfogsz a húsvéti készülődésnek!     

  1. Nem igaz, hogy egészségtelen – a margarint alkotó növényi olajok (szemben az állati eredetű zsiradékokkal) telítetlen zsírsavakban gazdagok, amelyek segítenek megőrizni a szív és az érrendszer egészségét.

    Torta, Kép: wikimedia

    Kép: wikimedia

  2. Nem igaz, hogy tele van transzzsírral – a margarinok nem tartalmaznak részlegesen hidrogénezett olajokat, így transzzsírsav-tartalmuk elenyésző, még a 2013-ban megalkotott jogszabályban meghatározott, szigorú hazai határértéket sem éri el. A margarinok szilárdságát és kenhetőségét pálmaolaj hozzáadásával érik el.
  3. Nem igaz, hogy vegyi úton készül – egyszerűen hűtéssel és keveréssel elegyítik a növényi olajokat, a vizet és az egyéb összetevőket.
  4. Nem igaz, hogy műanyag – hétköznapi növényi olajokból és vízből készül, hűtés közbeni keveréssel.
  5. Nem igaz, hogy a diétába nem fér bele – a kenhető élelmiszerekkel bevitt energia mennyisége szerény mértékű, az ajánlott napi kalória-bevitelünk kevesebb, mint 5%-a, ráadásul széles a választék az alacsonyabb zsírtartalmú, light margarinokból, illetve kaphatók laktózmentes változatok is.

    Margarinos pult, Kép: wikimedia

    Kép: wikimedia

– A margarinok kiemelten pozitív szerepet tölthetnek be a táplálkozásban, alapanyagai a legújabb táplálkozási ajánlásokhoz illeszkednek, a gyártási folyamat pedig a lehető legegyszerűbb fizikai műveleteket jelenti, és lényegében a vajköpüléssel analóg tevékenység – hívta fel a figyelmet Dr. Somogyi László, élelmiszeripari mérnök, egyetemi docens. – Az emberi szervezetnek a mindennapi táplálkozáskor szüksége van zsírokra, ám az egészségünk szempontjából rendkívül fontos, hogy milyen zsiradékot fogyasztunk.

A legfrissebb tudományos eredmények is igazolják, hogy szívünk és érrendszerünk egészsége érdekében a növényi zsiradékokat kell előnyben részesítenünk az állati eredetűekkel szemben – húzta alá Prof. Dr. Császár Albert lipidológus, a Magyar Tudományos Akadémia doktora.

Margarinos kenyér kenése, Kép: pixabay

Kép: pixabay

– Két harvardi vizsgálat során majd 130 ezer ember mintegy három évtizeden át nyomon követett táplálkozási és egészségi adatait elemezték. Ezekben a kutatásokban azt mutatták ki, hogy a telített zsírok telítetlenekkel való helyettesítése együtt jár a szív- és érrendszeri megbetegedések jelentősen alacsonyabb kockázatával – tette hozzá az osztályvezető főorvos.

– A margarinok fő összetevői a növényi olajok és zsírok, így nemcsak finomak, hanem tartalmazzák azokat a létfontosságú zsírsavakat is, amelyeket a szervezet nem képes magától előállítani – emelte ki Őri Ágnes, az Unilever táplálkozási szakértője. Például a Flora margarin készítéséhez felhasznált jó minőségű repce- és lenolaj természetes módon tartalmazza ezeket az omega-3 zsírsavakat, a napraforgóolaj pedig kimagasló E-vitamin és omega-6 zsírsav tartalma miatt hasznos alapanyaga a margaringyártásnak. Az értékes összetevők a készítéskor is megmaradnak, hiszen a gyártás alapvetően az összetevők hűtés közbeni keverését jelenti.

Szúrós gyöngyajak a hosszú élet titka?
A pajzsmirigyzavarok elsőszámú terápiás módszere a gyógyszeres kezelés. Amennyiben a természetes gyógymódok híve vagy, akkor kiegészítésként segítségül hívhatsz bizonyos gyógynövényeket, melyekkel akár csökkentheted is gyógyszeradagodat.

– A kenhető állagot a szobahőmérsékleten is szilárd pálmazsír hozzáadásával érjük el, nincs tehát szükség az olajok hidrogénezésére, keményítésére. Így az összes forgalomba hozott margarin transzzsírsav-tartalma alatta van az EMMI rendeletben meghatározott határértéknek (2 g transzzsírsav/100g zsírtartalom).”

(Forrás: Unilever Magyarország)

Cikk nyomtatása | Hozzászólások |
Megosztás:



Receptek

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!