Cikk nyomtatása | Hozzászólások |
Megosztás:
2017. április 04. 15:00 | PP-Eletforma

PROJEKT

Tehetséggondozás, kicsit másként

A növekvő munkaerőhiány és a gyorsan változó piaci igények hatására egyre több az innovatív oktatási projekt és szervezet. Ezek egy része általános kompetenciákat fejleszt, más esetekben kifejezetten speciális készségeket erősítenek. Közös bennük, hogy egyre nagyobb szerepet kapnak a hazai tehetséggondozásban, tanulóik közül pedig sokan érnek el nemzetközi sikereket.

Számos példát találunk a hagyományos iskolai kereteken túlmutató oktatási koncepciókra, kezdve a csaknem 100 éves Waldorf-iskoláktól egészen a világhírű magyar fejlesztésű Pikler-módszerig. A komplex pedagógiai irányzatok mellett a munkaerőpiacon egyre erősödik az igény a gyakorlatorientált speciális képzésekre, amelyek során a fiatalok nem csak elméleti tudást, hanem a valós kihívásoknak megfelelő gyakorlatot, valamint úgynevezett soft skilleket (mint például kommunikációs- vagy szervezőkészség) szereznek. Az elmúlt években számos hiánypótló kezdeményezéssel találkozhattunk a fenti igényekre válaszul. Érdekesség, hogy a legtöbb képzési program mögött az üzleti életben sikeres emberek is állnak, nem csak pedagógusok.

to-write-774648_960_720

Problémamegoldó és kritikai gondolkodásra tanítanak Kép: Pixabay

Ezek közül egy a Budapest School, ahol a 3 és 10 év közötti gyerekek elsősorban a boldog és élethez szükséges kritikai gondolkodást, világra való nyitottságot és társadalmi érzékenységet tanulják el – azaz egyfajta gondolkodásmódot. Mindezt egy olyan oktatási rendszerben, ahol a csapatmunka és a kihívást kereső gondolkodásmód is központi szerepet játszik. Az alapítók között megtaláljuk Halácsy Pétert, a Prezi társalapítóját, aki elmondta, vállalatvezetői tapasztalatai alapján a hagyományos oktatási intézmények ritkán tudnak lépést tartani a cégek igényeivel. Éppen ezért a vállalatok egyre inkább átveszik a tehetségek képzésének feladatát.

Jól vagyok. Okos vagyok. Sok pénzem van
Mit jelent a gyermekek számára az önbizalom fogalma? Az ő magabiztosságukat mi határozza meg? Hogyan érzik magukat a különböző helyzetekben? – erre volt kíváncsi a Cartoon Network legutóbbi kutatása. A te gyerekednek vajon mekkora az önbizalma?

Azok a fiatalok, akik részt vesznek a képzésünkben, olyan problémamegoldó szemlélet sajátítanak el, amely később nagy érték a cégeknél. Azt, hogy a projektünk eredményes-e, a lehető legegyszerűbb módon mérjük: megkérdezzük a résztvevő gyerekeket, Az, hogy partnerként kezeljük őket, egy fontos pillére a rendszerünknek” – egészítette ki a fentieket Péter.

Egy másik sikeres kezdeményezés, a Skool projekt szintén hiánypótló innovációként jelent meg a hazai piacon. A különböző tematikájú műhelyek és kurzusok során 8 és 18 év közötti lányok ismerkedhetnek meg a technológia területével. Mindezt játékosan, az iskolai keretek közül kilépve IT vállalatoknál tehetik meg. A projekt azért egyedülálló, mert nem csak a fiatalok számára kínál izgalmas oktatási programokat, hanem több szinten is reflektál a munkaerőpiaci igényekre: azon felül, hogy az egyre aktuálisabb informatikai szakember-hiány leküzdésében segít, a nemek arányának javításával támogatja a szakma sokszínűbbé válását is.

A Skool projekt kapcsán erről bővebben itt olvashatunk.

 



Cikk nyomtatása | Hozzászólások |
Megosztás:

Család

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!