Cikk nyomtatása | Hozzászólások |
Megosztás:
2016. március 14. 13:00 | PP-Eletforma

FOLYADÉKMENNYISÉG

A kiszáradás jelei – figyeljünk a gyerekre!

A felső légúti megbetegedés mellett a leggyakoribbak a hányással és hasmenéssel járó fertőzések. Különösen ez utóbbinál nő meg a kiszáradás veszélye, ami gyerekek esetében nagyon rövid idő alatt veszélyes mértékűvé válhat. Mennyi folyadékot igyon a gyerek ?   

A felnőttek és a gyermekek vízháztartását összehasonlítva azt állapíthatjuk meg, hogy a gyermekek, különösen a csecsemők testének víztartalma jóval magasabb, körülbelül 75%. Ez az arány felnőtt korra 50-60%-ra csökken.

Napi 1,6 liter az ajánlott mennyiség Kép: Pixabay

A gyermekek esetében ráadásul nem csak a légzéssel, a vizeletürítéssel és az izzadással távozó folyadékot kell pótolni, hanem a növekedés folyadékigényét is. Míg a felnőttek tudatosabbak a folyadékpótlás tekintetében, addig a gyerekek gyakran elfelejtenek inni, ha belefeledkeznek a játékba, vagy korlátozottabban jutnak hozzá a folyadékhoz. Ezért kell a szülőknek odafigyelni arra, hogy nagy melegben és különösen betegség idején megfelelő legyen a folyadékbevitelük.

Mennyit igyon a gyerek?

A felnőtt férfiaknak szóló 2,5 liter, a nőkre vonatkozó 2 liter napi folyadékbeviteli ajánláshoz képest egy 1-2 éves gyermeknek 1,2 liter, míg a 4-8 éveseknek 1,6 liter folyadék a napi ajánlott mennyiség.

A napi folyadékigény azonban lázas megbetegedéseknél és különösen a hányással, hasmenéssel járó fertőzéseknél megnövekedhet, hisz az ezekkel járó folyadékveszteséget is pótolni kell, ellenkező esetben könnyen kiszáradhat a beteg gyerek – mondja dr. Torzsa Péter háziorvos. – A hasmenés leggyakoribb okozóiként a rotavírust, a norovírust és egyéb bakteriális fertőzéseket tartjuk számon, de egyéb tényezők is járhatnak ilyen tünetekkel, mint az ételallergia (laktóz intolerancia, lisztérzékenység), a krónikus betegségek, a sugárkezelés vagy bizonyos gyógyszerek mellékhatásai.”

Melyek a kiszáradás jelei?

  • Figyeljünk oda a testsúlyra! Ha a beteg fogyása nem lépi túl a testtömeg 3%-át és nem tapasztalunk egyéb tünetet (pl. nagyfokú bágyadtság, görcs) vagy szokatlan változást a testi működésekben, akkor valószínűleg nem kell kiszáradástól tartani. A 3-9% közötti testtömeg-veszteség már enyhe vagy közepes, 9% fölött pedig súlyos kiszáradást jelezhet.
  • Hideg végtagok, sötéten árnyékolt, mélyen beesett szemek, száraz, cserepes ajkak is utalhatnak kiszáradásra.
  • Csecsemőknél érdemes gondolni a kiszáradásra akkor is, ha kevesebb pelenka fogy.
Aggasztóan keveset isznak az idősek is
Az ajánlott folyadékbevitel idős korban sem változik, de a szomjúságérzet csökkenésével, a fizikai képességek romlásával jelentősen megnő a kiszáradás veszélye. A krónikus dehidratáltság pedig súlyos egészségi probléma, ami növeli a húgyúti fertőzések és a vesekő kockázatát.

Mit tegyünk a kiszáradás ellen:

  • Tudatosan figyeljünk oda a folyadékpótlásra! Enyhe vagy közepes fokú kiszáradás esetén 50 ml/kg folyadékot adjunk a testsúlynak megfelelően. Súlyos kiszáradás esetén kórházi ellátásra és intravénás folyadékpótlásra van szükség.
  • A változatosság megkönnyíti a folyadékpótlást! Rendszeresen kínáljunk a víz mellett többféle italt, pl. világosra főzött teát, tejet vagy higított gyümölcslevet.
  • Ajánlott kis mennyiségben az olyan kedvelt ételek kínálása, amelyeknek magas a víztartalma pl. leves, tészta szósszal, joghurt, puding, jégkrém, fagylalt.
  • Hasmenés esetén nem csak az elvesztett vizet, de az ásványi anyagokat is pótolni kell. Ebben segíthet a levesek, mártások, főzelékek, szószok sótartalma, vagy a sót is tartalmazó, gyógyszertárban beszerezhető rehidráló folyadék.

 

 



Cikk nyomtatása | Hozzászólások |
Megosztás:

Család

Kedves Olvasónk!
Ha érdekli ez a téma, és szeretne heti hírlevelet kapni a témában, vagy értesítést a megjelent új cikkekről, kérjük, adja meg nevét és e-mail címét!